Základ firemní kultury nedefinuje seznam hodnot, ale jejich výklad. ☝️
Řada firem se snaží utvářet svoji firemní kulturu a logicky k tomu využívá firemní hodnoty. Což je logický a velmi dobrý začátek. Bohužel tato snaha končí často neúspěchem. Důvodem je fakt, že se sice vyberou vhodné hodnoty, ale chybí výklad, jak to vypadá, když zaměstnanci danou hodnotu naplňují.
Proč je takový popis důležitý?
Vezměme si třeba populární hodnotu „Týmová spolupráce“ a ukažme si, jak rozdílně si ji mohou vysvětlovat dva lidé, pokud neexistuje společný výklad. A protože mám rád sportovní paralely, ukažme si to na příkladu dvou fotbalových útočníků.
✔️ První patří mezi nejlepší střelce v soutěži, a to považuje za nejlepší příklad týmové spolupráce. Proč? Protože perfektně plní svoji roli. Na druhou stranu nepomáhá při bránění a pokud někdo ze spoluhráčů udělá chybu, tak to hlasitě a nevybíravě komentuje a vyzývá trenéra, aby spoluhráče vyměnil.
✔️ Druhý útočník se snaží dávat góly, ale není tak úspěšný jako kolega. Ale na rozdíl od kolegy se nesoustřeďuje jen na útočení, což je jeho role. Brání, je-li to potřeba, a pokud se spoluhráčům nedaří, pomáhá nejen radou, ale i podporou.
Kdo z těch dvou hráčů tedy naplňuje hodnotu týmové spolupráce?
Mohou to být oba a odpověď bude záležet na tom, jaký máme výklad. A problém může být větší, když si ho vlastně každý utváří sám. Potom se nám nikdy nemůže podařit vybudovat firemní kulturu podle našich představ.
Samozřejmě jsem si vědom, že samotný výklad hodnoty nebude stačit, ale o tom zase jindy. Pokud ale v tomto neodvedeme dobrou práci, vše ostatní se může změnit v marný boj.
Máte ve firmě výklad firemních hodnot? Pokud ne, pak tím určitě začnete.